Comissió Pedagògica de l’AFA de l’Escola Pia de Mataró

Recentment, la Junta Directiva de l’AFA ha decidit crear una nova Comissió Pedagògica amb l’objectiu de donar resposta a diversos reptes que ens plantegem com a comunitat educativa.

Aquesta nova Comissió Pedagògica neix de la necessitat d’aprofundir en els aspectes pedagògics i educatius que afecten els nostres fills i filles, i també de potenciar la col·laboració entre les famílies i el centre educatiu. Amb això en ment, volem compartir amb vosaltres algunes de les necessitats i àrees d’acció que hem identificat:

Funcions de la comissió:

  • Actuar d’altaveu de les famílies respecte al programa pedagògic del centre: establir un canal de comunicació per abordar les inquietuds i suggeriments de les famílies en matèria educativa i pedagògica, i assegurar la transmissió d’aquesta informació a l’equip directiu i a tota la comunitat educativa.
    • Accions:
      • Rebuda de suggeriments, inquietuds de les famílies.
  • Foment de la relació escola-família i de la participació de les famílies en la vida del centre: promoure un ambient acollidor i familiar a l’escola, establint i reforçant vincles positius entre les famílies dels alumnes i la comunitat escolar. Facilitar i promoure la participació activa de les famílies en la vida escolar, procurant espais de trobada i col·laboració.
    • Accions:
      • Repensar conjuntament activitats rellevants de l’escola per tal que les famílies en puguin ser més partícips.
      • Creació d’una comunitat de famílies voluntària que permeti identificar professionals especialistes que puguin participar en diferents itineraris d’aprenentatge.
      • Organització d’activitats extracurriculars amb participació de tota la comunitat educativa (creació del Club de Lectura).
      • Organitzar esdeveniments socials i recreatius.
      • Col·laboració amb l’escola: establir canals de comunicació amb el centre per compartir iniciatives pedagògiques en curs i oferir idees i suggeriments des de la perspectiva de les famílies.
    • Accions:
      • Enviament de convocatòries adreçades al centre que es considerin rellevants (ex: participació en fires, projectes de recerca...).
      • Organització d’activitats educatives i de formació: planificar tallers, xerrades i altres activitats per a les famílies i els alumnes que promoguin el desenvolupament personal i acadèmic, com ara xerrades sobre tècniques d’estudi, gestió del temps, gestió emocional, prevenció de l’assetjament, etc.
    • Accions:
      • Organització de xerrades i tallers adreçats a les famílies i als alumnes.

Valors de la comissió:

  • Vetllar pel foment d’un entorn educatiu inclusiu i equitatiu, on tots els alumnes tinguin l’oportunitat d’assolir el seu màxim potencial acadèmic, vetllant perquè tant els qui destaquen com els qui necessiten un esforç puguin assolir els seus objectius acadèmics i garantint l’atenció a tot tipus de diversitat i necessitats educatives (altes capacitats, dificultats d’aprenentatge, nouvinguts, discapacitats, etc.).
  • Promoure un ensenyament i aprenentatge de qualitat: prioritzar el desenvolupament de competències. Vetllar per la integració equilibrada i responsable de les tecnologies educatives per millorar la qualitat de l’ensenyament i del rendiment dels alumnes, alhora que es promou un ús saludable i equilibrat de les pantalles. Afrontar les necessitats expectatives de les famílies respecte a l’ensenyament de l’anglès, mitjançant la revisió de l’oferta actual d’hores d’anglès i l’exploració de noves estratègies per fomentar l’aprenentatge de l’idioma, amb l’objectiu de satisfer les demandes de les famílies i proporcionar alternatives econòmiques viables. Qualsevol altra necessitat que es pugui detectar.
  • Fomentar l’aprenentatge de valors i promoure el respecte entre els alumnes, creant un entorn escolar segur i respectuós. Això implica promoure activitats de formació en valors humanístics, així com la implementació de programes i activitats que abordin de manera proactiva els problemes d’assetjament escolar (bullying) i promoguin la resolució pacífica de conflictes, així com treballar en col·laboració amb les famílies per establir una relació de confiança i col·laboració que afavoreixi el benestar i l’èxit dels alumnes.
  • Vetllar perquè l’educació dels alumnes els permeti adquirir més coneixements culturals de referència que els ajudin a enriquir les seves vides i a ser ciutadans cultivats. Això implica proporcionar-los oportunitats d’aprenentatge que exposin els alumnes a formes d’expressió cultural, com ara les belles arts, la música, la literatura, les arts visuals i  es tradicions culturals del país, amb l’objectiu de fomentar-ne la curiositat, el coneixement, la comprensió del món i el desenvolupament personal al llarg de tota la vida.